Tworzenie Gier – poradnik ogólny

Last updated on 27 Grudzień 2020

Chcesz napisać własną grę, ale nie wiesz od czego zacząć? Ten poradnik spróbuje cię naprowadzić.

Krok 1 – Projekt

Projekt powinien zawierać ogólny zamysł całej gry, ułatwi nam to nie tylko: wybranie odpowiedniego silnika graficznego, języka programowania (często zależnego od silnika) , ale także podział pracy na segmenty (np tworzenie grafik, pisanie historii, tworzenie grafik UI, programowanie UI itp.) co zmniejszy ilość błędów jakie możemy zrobić podczas pisania kodu.

Projekt powinien zawierać między innymi:

  • Gatunek – główne gatunki to gry:
    • Strategiczne
    • Zręcznościowe
    • Fabularne
    • Przygodowe
    • Sportowe
    • Symulacyjne
    • Logiczne
    • Edukacyjne
    • Rytmiczne
    • Wyścigowe
    • H&S (hack and slash)
  • Grupe Docelową
  • Rodzaj gry:
    • 2D
    • 3D
  • Platforme docelową:
    • PC
    • Mobile
    • Console
  • Wielkość gry:
    • mała prosta gierka na kilka godzin
    • średniej wielkości gra
    • AAA – Dużej wielkości gra na wiele godzin
  • sterowanie i umiejscowienie kamery
    • First person
    • Third person
    • Rzut izometryczny (widok z góry)
  • Ogólny zarys fabuły (o ile wymagany)
  • Ogólny zarys świata (o ile wymagany)
  • Kilka postaci wraz z: (o ile wymagane)
    • nazwa
    • statystykami takimi jak: (o ile wymagane)
      • życie
      • obrażenia
      • szybkość
      • początkowe nastawienie do gracza
    • opisem charakteru
    • krótką historią
    • warto zapisać gdzie można postać spotkać
    • relacjami z innymi postaciami

Krok 2 – Wybór Silnika

silnikigraficzne
silniki graficzne

Aktualnie na rynku można znaleźć sporą ilość silników graficznych, ale kóry z nich jeset najlepszy? niestety, na to nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Oto lista najbardziej popularnych darmowych silników graficznych ustawiona w losowej kolejności.

Unity Engine (C# / JavaScript)

Jeden z najstarszych, przez co posiadający dużą bazę użytkowników, silnik. Skrypty można pisać w C# oraz JavaScript. Można na nim stworzyć każdy rodzaj gry, od krótkiej gry mobilnej po rozbudowaną grę AAA z ładną grafiką (choć przy tym bym uważał, ponieważ czasem mogą wyskoczyć dość irytujące błędy nie zawsze spowodowane naszym kodem). Silnik posiada dość dużą bazę użytkowników, co za tym idzie ogromną ilość łatwo dostępnych poradników oraz dodatków (nie tylko tych płatnych), ułatwiających pracę.

PLUSY

  • Dość łatwy w obsłudze interfejs
  • Ostatnio plugin „Bolt”(visual scripting), pozwalający na tworzenie skryptów bez większej znajomości języka (wizualnie), został udostępniony uzytkownikom za darmo.
  • Duża ilość poradników
  • „Visual Effect Graph” pozwala na dodanie ogromnej ilości cząsteczek bez większego wpływu na wydajność (działa tylko w projektach HDRP i LWRP).
  • Wieloplarformowość
  • Duża ilość darmowych, jak i płatnych dodatków

MINUSY

  • Spontaniczne błędy, które mogą wyskakiwać przy większych projektach
  • Błędy związane np. z słabym połączeniem (problem z połączeniem z sklepem Unity) wyświetlane są jak błędy w projekcie, co może być dość irytujące.
  • trzeba się napracować, aby projekt wyglądał ładnie.

Według mnie silnik najlpiej się sprawdza przy tworzeniu gier 2d oraz gier mobilnych.

Unreal Engine (C++)

Silnik stworzony przez „Epic Games” rozwijany od ponad 16 lat. Pozwala pisać skrypty w języku C++, ale także tworzyć je wizualnie. Silnik idealnie nadaje się do tworzenia gier z otwartym światem i ładną grafiką, a ilość poradników, którą można znaleźć w sieci ułatwi nam jego zrozumienie.

PLUSY:

  • Programowanie wizualne pozwala niedoświadczonym programistom na tworzenie skryptów, bez większego problemu
  • W łatwy sposób można osiągnąć ładny wygląd wizualny
  • Duża ilość darmowych tekstur dość wysokiej jakości
  • Coraz większa ilość poradników
  • Wieloplatformowość

CryEngine (C/C++.)

Silnik pozwalający na tworzenie rozbudowanej gry z wysokiej jakości obróbką wizualną, skierowany do bradziej doświadczonych programistów, oraz wymagający lepszego sprzętu niż pozostałe silniki (można pracować na słabszym sprzęcie, ale trzeba liczyć się z przycinaniem, podczas renderowania oraz wprowadzania większych zmian w terenie). Skrypty są pisane w C/C++.

PLUSY:

  • Wysokiej jakości grafika
  • Duża ilość zaawansowanych narzędzi przyspieszająca prace
  • Możliwość stworzenia dużego, otwartego świata

MINUSY:

  • Wymaga droższego sprzętu
  • Interfejs, do którego trzeba się przyzwyczaić
  • Pełne wykorzystanie wszystkich funkcji wymaga dużego doświadczenia

Pozostałe silniki, z którymi warto się zaoznać:

  • Godot – w pełni darmowy silnik polecany dla początkujących
  • GameMaker – silnik dość ograniczony, ale polecany dla początkujących z powody łatwej obsługi

Krok 3 – Realizacja

Po tym jak stworzyliśmy ogólny projekt i wybraliśmy silnik w którym chcemy tworzyć, można przystąpić do tworzenia. W pierwszej kolejności należy znaleźć odpowiedni poradnik dla danego gatunku oraz silnika. Należy pamiętać, że pisanie rozbudowanej gry nie jest prostą rzeczą, ale nie należy się poddawać, jeżeli projekt jest za trudny do wykonania należy zacząć od czegoś prostrzego i wrócić do niego, jak się już czegoś nauczymy.

About Author

admin

Student Informatyki. Interesuje się programowaniem i grami komputerowymi.

3 Comments

  1. Feanor
    27 Grudzień 2020
    Reply

    Zbyt ogólnie i krótko

  2. Reaf
    27 Grudzień 2020
    Reply

    Mogłeś podać więcej silników

    • admin
      27 Grudzień 2020
      Reply

      Nie korzystałem z innych, więc ciężko byłoby coś o nich napisać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *